David Kettewell zijn idee om de ‘frictionsless mouthpiece’ voor harmonicate introduceren is interessant. Tegelijkertijd is het ook een fikse uitdaging om het uit te voeren. We zijn de uitdaging aangegaan en zijn op dit moment bezig om een haalbaarheidsstudie te doen. Dat betekent ontwerpen, materialen uitzoeken, beperkingen en mogelijkheden tegen elkaar afzetten. Hier is een deel van David Kettlewell’s ‘Masters of Harmonica‘ Facebook pagina om je een idee te geven waar het om gaat: 

“There are two basic types of frictionless mouthpieces (as were defined in the copy and drawings of my donation of the frictionless mouthpiece to the public domain.)

The 1st is SLEEVE…this is a very simple design…you just plop a very thin sleeve on top of an existing mouthpiece…and the upper portion slides Left and Right. Well it’s a little more complicated than that!

You do have to mill the top of the trapezoidal mouthpiece until it’s pretty flat…this is done so that the SLEEVE will be airtight against it.

The SLEEVE is the part your lips touch, it just wraps on the mouthpiece…and thus can easily slide Left and Right. It could be as thin as 1mm.

The Sleeves could be made with anywhere from 1-5 holes. With a bit of slide oil, they should work well and would be very inexpensive to produce.

By having the lower edges of the SLEEVE bend under just a bit, that “lip” can easily fit into channels cut low in the mouthpiece…this will keep the Sleeve on the Lower Mouthpiece portion.

I’m guessing these will not be retrofitted mouthpieces, but made for a given brand of harp where you get the Lower and the Upper, and just screw the assembly on the harp.

The 2nd type, and far more complicated but more likely to be successful in use by professionals, is the ARTICULATED type.

An easy way to visualize this is to picture a portion of a mouthpiece, let’s say 4 holes worth, cut from an existing mouthpiece and then lay that on top of a harp with mouthpiece.

The Upper one can slide on the Lower one.

In actual practice, it’s much more complex. The Upper and Lower parts will be fabricated after careful design planning, to provide for easy movement and airtightness of the Upper to the Lower.

AN INTERESTING POINT…

It’s fascinating that once you no longer have to slide back and forth on the mouthpiece using saliva as a lubricant, that Upper portion which your lips rest on can take on many new ergonomic shapes.”

In eerste instantie leverde een eerste ingeving een zogenaamd ‘lower and upper part’ op, waar het ‘upper’ deel als het ware het ‘lower’ deel deels omhelst, en beweegt in een ‘rails’ langs het onderste deel. Het bewegende deel (we noemen dit graag ‘the runner’) is hier een basis ontwerp, hoewel we ons voor kunnen stellen dat hierop een aantal mondstukken zouden kunnen passen dir door anderen ontworpen zouden kunnen worden, als een soort platform. Om het geheel wrijvingsloos te maken, zijn we op zoek naar materialen en ‘droge smeringen’ die dit mogelijk maken.

Dit is een geĆ«volueerd model, waarbij er een meer pgeprononceerd mondstuk is toegepast. De harmonica-speler heeft hierbij het gevoel dat hij of zij had met een traditioneel mondstuk, met dit verschil dat het nu stationair is tenopzichte van de mond; het beweegt immers in de langsrichting van de lipplaat. We denken ook aan een modulair concept waarbij muzikanten kunnen kiezen uit meerdere mondstukken.

De volgende stap is om deze ontwerpen uit te printen in 3D en daarna te frezen op onze CNC freesmachine zodat vorm, materiaal, toepassingen en uitvoeringen getest kunnen worden. Wordt vervolgd!

Design registered with The Benelux Office for Intellectual Property (BOIP).

This post is also available in: Engels