Het maken van een saxofoonnek

Hoe maak je een saxofoonnek?

deQuelery maakt gebruikt van een techniek die ‘metal spinning’ genoemd wordt; dit is een techniek die ons in staat stelt uit te gaan van een kegel die als het ware uit een metaalplaat getrokken wordt. Deze kegel (conus) heeft geen naden, wat het geluid weer ten goede komt; er is namelijk geen verlies door het over de lengte moeten dichtsolderen van de buis. De meeste fabrikanten solderen de nek dicht, omdat deze uit een plaat wordt gemaakt. Ook een nadeel van solderen is dat het de homogeniteit van het metaal (onevenredig) aantast, en dat de soldeernaad binnenin nooit echt helemaal glad wordt, zodat er storende wervelingen optreden bij het aanblazen. De deQuelery nek komt dus uit een naadloze kegel. Om te voorkomen dat de buis ‘knakt’ tijdens het buigen, wordt de kegel gevuld met een speciaal vulmateriaal. Hierdoor wordt ook een homogenere dikte verkregen bij het buigen. Dit proces luistert zeer nauw, omdat de vorm en het verloop van de conus, de materiaalsoort en de dikte van het metaal grote invloed hebben op de harmonischen, en dus de uiteindelijke klankkleur. Ons ontwerp is geregistreerd bij het Nederlands Octrooibureau.

Waarom is een nek zo belangrijk?

Een nek is een belangrijke schakel in de keten muzikant-mondstuk(-riet)-instrument; hier wordt het aanblazen van het riet, en het daardoor in trilling brengen van dit riet, via het mondstuk voortgezet in het instrument. Alle ‘noten’ van een saxofoon projecteren zich op bepaalde plekken in de nek; elke noot resoneert dan ook op een bepaalde plaats langs de nek. Zo kan je bijvoorbeeld intonatie-problemen of gebrek aan balans in je instrument (in bepaalde gevallen) verhelpen door aanpassingen te doen in de nek van een saxofoon! Geometrie, materiaal en finish bepalen dus de klank.

Voor welke saxofoons kan je een nek maken?

In principe kunnen we voor elke saxofoon een nek maken.
De bocht in de nek en de hoek waaronder mondstuk en bevestiging staan zijn precies bepaald bij elk merk saxofoon,maar desgewenst kunnen we de ergonomie ook aanpassen. Tijdens het spelen bepalen met name je houding en de positie van het strottenhoofd je klank. Door een aanpassing van de ergonomie, materiaal en de opbouw van de nek spreekt de saxofoon makkelijker aan en is de klank voller en rijker. De gebruikte materiaalsoort heeft ook een grote invloed op de klank. Kom gerust eens langs om verschillende materialen te proberen. Kijk ook eens op onze artiestenpagina, waarbij het opvalt dat tot nu toe met name veel Selmer-spelers gekozen hebben voor een deQuelery nek.

Dit betekent dat je niet altijd een ander instrument hoeft te kopen om een  verbetering in je klank of de balans van je instrument te krijgen.

Maakt materiaalsoort verschil?

Er zijn reparateurs en muzikanten die beweren dat het gebruik van verschillende materiaalsoorten weinig to geen invloed heeft op de klank, op basis van ‘wetenschappelijke’ studies. Een meer muzikale uitleg van deze bewering lijkt op z’n plaats; door de ‘meetbare’ (fysische) eigenschappen van de saxofoon te gebruiken voor nieuwe ontdekkingen blijkt uit het expirimenteren met materiaalsoorten dat wel er wel degelijk klankverschillen optreden. Men beweert dat Adolphe Sax een destijds een instrument heeft ontworpen waarvan de klankeigenschappen nog steeds een gegeven zijn, onafhankelijk van het materiaal. Daarbij vergeten ze dat de ontwikkelingen op saxofoongebied veel te lang hebben stilgestaan, vaak ingegeven door fabrikanten die niet durfden te innoveren en zo een bepaald referentie-geluid op de markt hebben gebracht, waardoor weinig muzikanten openstonden voor ‘nieuwe geluiden’ of voor expirimenten; lange tijd wilde iedereen wilde hetzelfde klinken. Gelukkig is dat aan het veranderen; muzikanten zijn niet meer op zoek naar een bepaald instrument, maar juist naar een specifiek geluid. Wij denken dat door minder te meten, maar meer te luisteren, te expirimenteren én te spelen, er nog veel winst te behalen is doordat juist daardoor nieuwe inzichten ontstaan en ontwikkelingen plaatsvinden. Vaak krijg je zo’n inzicht door gewoonweg dingen te proberen en te durven. Eén van die expirimenten leverde ons ook de Spiro op; een revolutionaire rietbinder die zijn weg naar diverse instrumentalisten en professionele spelers inmiddels al gevonden heeft. Die ‘ontdekking’ deden we niet door het toepassen van wetenschap, maar door te ‘spelen’ met verschillende geometrieën, materialen, afwerkingen en vormen.

Wij leveren onze gepatenteerde nekken in roodkoper, brons en messing (verzilverd, verguld, verkoperd, vernikkeld, verouderd) voor alt en tenor. Deze hebben allemaal hun eigen karakter. Zo hebben verschillende materialen en uitvoeringen elk hun specifieke resonantie-reflectie karakter en harmonischen-spectrum. Kom gerust eens vrijblijvend proberen en hoor zélf het verschil in klank in combinatie met jouw instrument. Als je durft…

Wat is een klankbrug

Op bestaande nekken kunnen we een zogenaamde deQuelery klankbrug zetten; meer info HIER. Nog zo’n innovatie aan de basis van de saxofoon die het geluid ten goede komt. Een relatief simpele ingreep, maar een wereld van verschil! Verschillende muzikanten gingen je al voor.

Moet je altijd kiezen voor een nieuwe nek?

Nee, dat laten we helemaal aan jou over. Je kan dus een bestaande nek laten reviseren of aanpassen. Vaak kunnen we met een paar kleine ingrepen toch een verbetering van klank in een bestaande nek realiseren. Zo hebben we onlangs nog een nek gereviseerd voor een Mark VI Tenor; klik HIER voor meer info.

Saxofoonnek (1)

Een alt-nek met klankbrug wordt afgewerkt

Saxofoonnek (2)

Een nek in de steigers

In de SHOP

This post is also available in: Engels